zondag 16 augustus 2015

Klassiek hemdje deel 3: aangeknipt knopenpad

Een mooi afgewerkt knopenpad is belangrijk bij een hemdje. Het knopenpad zal vooral de aandacht trekken als het niet netjes gemaakt is. Afhankelijk van het patroon dat je gebruikt, kan je een verschillend type knopenpad hebben. Ik gebruikte zelf het patroon van Zelfgemaakte Kleertjes 3 (2 tot 12 jaar), maar ook het gratis patroon van De Droomfabriek (maat 68 tot 86) werkt op dezelfde manier. Gebruik je een ander patroon, kijk dan even of het ook met een aangeknipt beleg werkt zoals hier.

Voor we starten een héél belangrijke opmerking. Het is uitermate belangrijk de exacte afmetingen te gebruiken bij het knopenpad (en eigenlijk bij elke stap van het hemdje). Enkele millimeters lijken misschien geen verschil te maken, maar het zorgt er wel voor dat je problemen gaat ondervinden als je kraagje moet vastgemaakt worden.

1. Verstevigen


Strijk versteviging tussen de twee beleglijnen zodat de lengte en breedte van het knopenpad verstevigd zijn. Knip je versteviging mooi recht in de exacte afmeting en strijk ze ook heel recht. In de uitleg van De Droomfabriek vind je dit niet terug, maar ik raad het sterk aan, want het zorgt toch voor een beter resultaat volgens mij. 


2. Strijken


Strijk de smalle rand naast de versteviging naar binnen. Zorg voor een mooie rechte lijn en een gelijke afstand tussen boven en onderkant. Als je je versteviging heel precies en recht gestreken hebt, is deze stap een koud kunstje. Je kan namelijk gewoon omslaan tegen de rand van die versteviging.


Sla nog een keer om, ook weer precies op de lijn van de versteviging en strijk opnieuw mooi recht.


Sinds ik naai, besef ik pas hoe belangrijk strijken is! Het is misschien niet je favoriete stuk van je naaihobby, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is voor een mooi afgewerkt eindresultaat en ook voor het gemak van het naaien. Voor jullie heb ik zelfs even mijn vingers verbrand om een strijkfoto te nemen ;)


3. Stikken


Stik nu op 1mm van de rand met een rechte steek met een wat grotere steeklengte (bijv. 4). Doe dit op een rustig tempo, maar probeer wel in één beweging te naaien voor de hele lengte. Stik daarna het belegdeel vast door een tweede stiksel te geven (afhankelijk van de breedte van het beleg). 



Et voila, we kunnen gauw weer verder met de volgende stap!

De vorige stappen om een mooi klassiek hemdje te maken vind je hier:

Stap 1: de platte plooi
Stap 2: het dubbellaags schouderpand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten