donderdag 11 februari 2016

Speelkaartenhouder: gratis tutorial!




Op de facebookpagina van Gratis Naaipatronen zag ik een speelkaartenhouder verschijnen, gemaakt met een eigen patroontje, maar algauw verschenen er enkele links naar Duitse tutorials. Ik vond het wel een handig idee en zeer bruikbaar hier thuis want Giel speelt graag allerhande spelletjes, maar kaarten vasthouden is nog moeilijk. Ik pinde de tutorials maar algauw had ik een idee hoe ik het zelf kon aanpakken en het leek me handiger dan die tutorials te volgen met mijn gebrekkig Duits. En ik wist ook dat ik er anderen mee zou helpen, dus ik trok meteen foto's voor een tutorial. Here we go! 

Nodig:
- Stof voor achterkant kaarthouder: Lengte 30cm x breedte 25cm
- Stof voor voorkant kaarthouder: Lengte 30cm x breedte 25cm
- Stof voor de reepjes om de kaartjes achter te steken: 3x lengte 8cm x breedte 25cm + 1x lengte 10cm x breedte 25cm voor het onderste reepje.
- Stevig karton of een placemat
- Stevige vlieseline, velcro of drukknopen

Stap 1:

- Plooi alle reepjes in de lengte, met de goede kanten op elkaar. 
- Stik langs de lange zijde. 
- Keer om en strijk mooi plat. 



Stap 2: 

- Speld het bovenste reepje (dat onderaan zal zitten) met de bovenrand van het reepje 10 cm onder de bovenrand van het buitenstofje. Stik de onderkant vast op 1mm van de rand.
- Speld het volgende reepje zodat het bovenste reepje 2-3mm overlapt wordt. Stik opnieuw de onderkant vast.
- Herhaal voor de twee volgende reepjes. Het breedste reepje gebruiken we als laatste.



Stap 3:

- Werk voor zowel de voor- als achterkant de onderrand van de stof af.
- Strijk versteviging met een lengte van 3cm en een breedte van 23cm aan beide stofjes.
- Strijk om en geef een stiksel.


Stap 4:

- Leg de voorkant en achterkant met de goede kanten op elkaar en speld vast.
- Knip bovenaan de laatste 8cm licht schuin naar binnen.
- Stik de 2 lange zijden en de bovenkant dicht en keer om.
- Snij een stuk karton voor het bovenste stuk, zodat het tot ongeveer een cm boven het laatste reepje komt. Probeer dit zo precies mogelijk te snijden, zodat het goed past.
- Steek het karton in het mapje en geef een stiksel zo kort mogelijk langs het karton.
- Snij nu een stuk karton dat net onder de onderste rand van het onderste reepje komt. Stik opnieuw vast. 
- Neem nu nog een laatste stuk karton dat net niet tot het stuk versteviging komt. Zet opnieuw een stiksel. 


Stap 5:

- Je speelkaartenhouder is af! Steek het bovenste flapje in het open flap en zet de houder neer.
- Je kan in plaats van een open flapje de onderkant ook dichtnaaien en velcro of drukknopen plaatsen. Dan hoef je de onderkant niet schuin af te knippen natuurlijk.


Handig!



Stofjes uit de stoffenvoorraad
Inspiratie komt van hier en hier.




27 opmerkingen:

  1. Super!! Daar moet ik hier ook eens werk van maken se. Bedankt voor de uitleg :) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, het is in geen tijd klaar en het is zo handig!

      Verwijderen
  2. Heel leuk, ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ja, dat was ik ook al aan't denken, met een zakje voor speelkaarten erbij :)

      Verwijderen
  4. Ooh, die ga ik eens maken. We hebben een pokertafel en pokeren regelmatig eens met vrienden. Dit kan misschien wat valsspelerij voorkomen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kei leuk, die pin ik meteen! Kaarten is inderdaad niet zo gemakkelijk om vals te houden, nu worden er dozen tussen gezet, dat bevordert het spel niet echt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt gemakkelijk hoor, zowel in gebruik als om te maken :)

      Verwijderen
    2. Echt gemakkelijk hoor, zowel in gebruik als om te maken :)

      Verwijderen
  6. Wat een topidee! Mijn kleintje van 3 dankt u!!! En mijn Pinterestbord ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt om deze te delen, zal ik zeker maken voor de kleinkinderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, het maakt kaartspelletjes voor kindjes een stuk gemakkelijker!

      Verwijderen
  8. Zo leuk... wordt onmiddellijk gepind! Makkelijk voor de kaartspelletjes in de klas, want 6-jarigen hebben vaak moeite om die kaarten vast te houden! BEDANKT!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn als ik anderen kan helpen en inspireren! Hier komt het al goed van pas!

      Verwijderen
  9. Deze is super leuk en heb hem net proberen te maken. Ik kom echter wat cm's tekort, ook al heb ik nauwkeurig gewerkt. Zou het kunnen dat de lengte 40 cm moet zijn ipv 30 cm?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog even nagemeten, en ik heb echt 30cm... heb je je reepjes (waar de kaartjes ingestoken worden) wat over elkaar gelegd?

      Verwijderen
    2. Ik denk idd dat ik ze niet ver genoeg over elkaar gelegd heb. Ik heb ze net laten overlappen, zodat er meer ruimte tussen de "verdiepingen" is. Bedankt voor je snelle reactie. Ik probeer zeker opnieuw :-)

      Verwijderen
  10. kan je hier geen video van maken zodat het stap per stap duidelijk is. Het is en zeer tof onderwerp dat wel veel naaisters zal aanspreken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb ook ondervonden dat die 30 cm te kort is.

    BeantwoordenVerwijderen