dinsdag 29 december 2015

Liefde voor papier: mijn 5 favoriete boeken van 2015

Ik las 28 boeken in 2015, nummer 29 zal ook nog wel uitgelezen worden, een stuk minder dan de vooropgestelde 50 al was dat misschien een beetje te ambitieus. Er zijn dagen, weken dat ik bijna continu een boek vastheb en dus gemakkelijk een paar boeken per week lees, maar er zijn periodes dat ik nauwelijks lees. Het kortste boek dat ik las was maar 80blz, De Broodjesroofverhalen van Haruki Murakami. Het dikste boek was The Goldfinch van Donna Tartt, al valt het nog mee met 773blz. Het volledige overzicht kan je hier vinden.

Ik vond de meeste boeken echt goed en er 5 aanraders uitkiezen was niet gemakkelijk. In willekeurige volgorde wil ik toch enkele tips geven!



1. I Am Pilgrim (Terry Hayes)

Ideaal boek om te lezen wanneer je veel tijd hebt, bijvoorbeeld op vakantie. Het is een stevig boek van iets meer dan 600 bladzijden en het verhaal neemt je mee zodat je wilt blijven lezen. Spannend en meeslepend, meer moet dat niet zijn!

2. De Boekendief (Markus Zusak)

Dit boek werd je waarschijnlijk al aangeraden door anderen. Het heeft wat tijd nodig om erin te komen, vooral door het vertelperspectief, maar na een tijdje kan je niet meer stoppen met lezen en ga je helemaal meevoelen in het verhaal. Ik zat vaak te lezen met kippenvel en tranen in de ogen, zo ontroerend.

3. Sarah's Key (Tatiana De Rosnay)

Nog eentje waar ik stil van werd. Een journaliste komt via haar job en haar persoonlijk leven terecht bij een verhaal van een jong meisje tijdens de Tweede Wereldoorlog. In haar zoektocht naar wat er gebeurd is, wordt de lezer meegenomen in een pijnlijk en ontroerend verhaal. Hou je zakdoek maar in de buurt...

4. Het Meisje op de Trein (Paula Hawkins)

Een boek dat me enorm geraakt heeft. Ik moest het soms wegleggen en ik kon het niet wegleggen. De zwakheden van de mens die onverbloemd beschreven worden. Het gevecht met zichzelf en het leven, pijnlijk maar op bepaalde vlakken ook herkenbaar. Eentje dat ik zeker, maar nu nog niet, opnieuw ga lezen.

5. Cécile (Ish Ait Hamou)

Ik kreeg het boek als kerstcadeau, begon de avond van tweede kerstdag en las 'm de dag nadien uit. Het is een boek waar je enorm vlot doorheen gaat, het verhaal van de sympathieke Djibril is meeslepend en je wilt steeds weten hoe het verder gaat. Ik heb altijd al sympathie gehad voor de mooie ogen van Ish en heb bewondering voor wat hij betekent voor dans, maar dat terzijde gelaten kan hij ook simpelweg goed schrijven. Hard Hart vond ik al een mooi debuut, na Cécile ben ik nu toch ook benieuwd naar zijn volgende boek dat er binnenkort al aankomt. Wie weet voor mijn verjaardag?


Heb jij al boeken uit dit lijstje gelezen en wat vond je ervan? Welk boek moet ik volgens jou zeker lezen in 2016?

Mocht je trouwens een Goodreads account hebben, kan je mij daar ook vinden!

4 opmerkingen:

  1. Enkel de laatste heb ik nog niet gelezen ... stuk voor stuk pareltjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt om dit te delen. Ik ga ze zeker eens halen om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. deze post bewaar ik! bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enkele jaren geleden las ik heel veel,ik denk dat ik in 2015 amper 5 boeken gelezen heb.Door omstandigheden kan ik er met mijn gedachten niet meer bij blijven en grijp ik vaker naar een tijdschrift maar heb vorige week uit de bib toch nog eens een boek mee gebracht ;)

    BeantwoordenVerwijderen