woensdag 26 augustus 2015

Klassiek hemdje deel 5: de kraag en kraagvoet

De eerste keer dat ik een hemdje maakte, viel me pas op dat een hemd uit zoveel patroondelen bestaat. Ik koos ook meteen voor een patroon met kraag én kraagvoet waarmee ik het mezelf niet meteen gemakkelijker maakte. Maar uiteindelijk wilde ik niet voor de gemakkelijkste weg kiezen en gewoon gaan voor wat ik het mooist vind.

Ondertussen is het aantal hemdjes dat ik gemaakt heb niet meer op één hand te tellen, maar toch blijft het stapje van de kraag altijd spannend. Nee, ik doe het niet met de spreekwoordelijke vingers in de neus, maar met aandacht en geduld is het me iedere keer gelukt. De voldoening wanneer het lukt blijft groot en ik hoop dat ik met deze tutorial anderen kan helpen om ook mooie kraagjes met kraagvoet te maken. 

1. Voorbereiding


Zorg dat je de patroondelen voor kraag en kraagvoet héél precies hebt uitgeknipt. Als je werkt met bedrukte stofjes, let er dan ook op dat je tekening in de juiste richting staat (dit is voor de binnen-en buitenkant hetzelfde). Bij een knipplan wordt hier niet altijd rekening mee gehouden, dus volg dat niet blindelings. Stel je altijd even voor hoe het er uit gaat zien in het afgewerkte kledingstuk.

Je moet één kraagvoet en één kraagdeel verstevigen (H180). Verstevigen is hier echt belangrijk voor de stevigheid en de mooie vorm van de kraag. 

Let ook hier op als je met bedrukte stofjes werkt of bijvoorbeeld binnen- en buitenkant met een ander stofje wilt doen. Voor de kraagvoet moet je het patroondeel verstevigen dat aan de binnenkant van je hemdje komt (dus tegen de nek). Voor de kraag verstevig je dat deel dat in het verlengde van de verstevigde kraagvoet ligt. Dus dat deel van de kraag dat je gaat zien als je de kraag mooi omgeplooid draagt. 

2. Kraagdelen aan elkaar naaien en omkeren.


Leg de 2 kraagdelen met de goede kanten op elkaar. Speld de twee smalle zijden en de langste zijde (tussen de 2 kraagpunten) aan elkaar vast en stik heel precies op naadwaarde. Stik mooi naar de punt, laat je naald zitten, hef je naaivoetje op en draai de stof, voetje naar beneden en stik dan verder. Zo krijg je mooie scherpe hoeken. 

Kijk even na of je zeker mooi en juist gestikt hebt. Knip dan de hoeken van de puntjes af, kort tegen het stiksel in de punt (maar let op dat je er niet helemaal tegen zit!). Wees ook niet bang om te knippen... zonder het overtollige stof weg te knippen, krijg je geen mooie punt!


Keer nu je kraag om en duw de hoeken mooi uit. Je kan hiervoor een hoeken- en kantenvormer gebruiken, maar ik gebruik bijvoorbeeld de achterkant van een verfpenseel of deze wijnflesstop. Let gewoon op dat je iets gebruikt dat niet zo scherp is dat je door je stof gaat, maar wel puntig genoeg om een mooie punt te krijgen in je kraag. 



Strijk je kraag nu en let hierbij goed op de punten en de naden. Na het strijken kan je al een sierstiksel zetten kort langs de zijkanten en de langste zijde. 


3. De kraag bevestigen aan de kraagvoet


Neem de kraagvoet met versteviging. Plooi de naadwaarde van de langste zijde naarbinnen (verkeerde kanten op elkaar) en strijk om. 


Leg nu de kraagvoet zonder verteviging neer met de goede kant naarboven. Leg daarop de kraag met de niet-verstevigde stof tegen de niet-verstevigde kraagvoet. Let op dat de middens mooi op elkaar liggen. Leg vervolgens de verstevigde kraagvoet bovenop en speld vast. Zorg zeker dat je merktekens hier mooi overeenkomen en dat je kraag overal mooi vastzit tussen de kraagvoetdelen. 


Stik rondom vast op naadwaarde. Je kraag zit nu vast aan je kraagvoet. Keer de kraagvoet om en strijk nog eens mooi op voor we de kraagvoet gaan vasthechten aan de halslijn.

4. De kraagvoet bevestigen aan de halslijn


Speld de niet verstevigde kraagvoet aan de halslijn, de goede kanten op elkaar. Speld de merkpunten en hoeken vast en ga van daaruit verder. Neem je tijd en gebruik een heleboel speldjes, tot de hele kraagvoet mooi vastgespeld zit en je nergens met overschotten of tekorten zit. 

Eerlijk? Dit is het punt waarbij het zweet me meestal uitbreekt en ik denk "Dit komt nooit goed!". Echt waar, als je nauwkeurig gewerkt hebt, komt dit uit maar het vergt wat werk om alles mooi vastgespeld te krijgen. Geloof me, het is de moeite waard om door te zetten!


Als alles goed vastgespeld is, stik je de kraagvoet mooi op naadwaarde vast aan de halslijn. Werk rustig en voel goed dat je geen plooitjes of verschuivingen krijgt. Hoe meer speldjes je gestoken hebt, hoe beter alles blijft zitten. Ik voel altijd met mijn linkervinger of alles mooi glad zit voor het onder de naaivoet gaat. 



(Merk je toch verschuivingen, dan is mijn advies om even te stoppen en te kijken. Achteraf alles moeten lostornen terwijl je eigenlijk al wist dat het niet goed ging is zo jammer... )

5. Afwerken binnenkant kraagvoet


We draaien nu de kraagvoet recht zodat de binnenste kraagvoet binnen komt te liggen, net over het stiksel waarmee de buitenkant kraagvoet aan de halslijn vastgemaakt is. 



Aan de zijkanten kan je de kantjes mooi onderin schuiven.  


Speld alles goed vast en zet een sierstiksel op ongeveer 1mm van de hele boord van de kraagvoet. Het is gemakkelijker als je niet op de hoek maar een stukje verder begint met stikken.

Strijk alles nog eens goed op en geniet van het resultaat!




Meer uitleg om een hemdje te naaien vind je in mijn vorige blogposts:
Stap 1: de platte plooi
Stap 2: het dubbellaags schouderpand
Stap 3: het knopenpad
Stap 4: het borstzakje

Binnenkort meer!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten