vrijdag 28 juni 2019

Allemaal kanjers, die juffen en meesters!

De laatste weken van het schooljaar lijken altijd voorbij te vliegen, maar ik merkte ook dat het tijd was voor vakantie. Zeker met het warme weer en de slechtere nachten begon de vermoeidheid en de nog hogere gevoeligheid op te vallen. Tijd om uit te blazen dus! Ik kan me voorstellen dat het voor de juffen en meesters ook aftellen was. Elke leerling zo goed mogelijk begeleiden en de klas mee op sleeptouw nemen is niet simpel met grote klassen en verschillende zorgvragen. De laatste weken zijn met het verbeterwerk, de oudercontacten en vergaderingen waarschijnlijk ook erg vermoeiend.



Giel begon dit jaar bij juf Ine en meester Dries, kort nadat hij getest werd op hoogbegaafdheid. We hadden nu antwoorden op de vragen en problemen die zich in het eerste leerjaar opstapelden (nachtmerries, faalangst, perfectionisme, zichzelf pijn doen, hypergevoelig) maar natuurlijk was daar niet alles mee opgelost. De aanpak in school en die van onszelf moest aangepast worden en we moesten ons verder informeren om Giel zo goed mogelijk te begeleiden.



Op het einde van dit schooljaar kan ik zeggen dat er een enorme evolutie is. Giel voelt zich veel beter in zijn vel in de klas, huiswerk maken is geen drama meer, hij is zich meer bewust van hoe hij denkt en voelt, hij weet dat niet alles vanzelf gaat en dat inspanningen lonen. Er is nog een heleboel ruimte voor progressie maar we zijn op de goede weg, en daar heeft de juf zeker een belangrijke rol in gespeeld.



Een bedankje is daarom heel graag gemaakt en gegeven. Ik doe dit niet omdat het moet. Ik doe dit omdat ik dat wil, om onze appreciatie te tonen. Omdat ik respect heb en dankbaar ben voor de extra moeite en energie. En omdat ik stiekem hoop dat de leerkrachten die appreciatie ook voelen als erkenning en een stimulans om volgend schooljaar weer met dezelfde drive verder te doen.



Ik kocht een - vind ik zelf - geweldig coole stof van Katia Fabrics en combineerde voor de juf met roze. Stof en idee voor het boodschappentasje vond ik bij Peachy Pop. Voor juf en meester maakte ik ook nog een pennenzak volgens het patroon van Oon, met de afwerking van Spiegelstiksels. Voor de juf combineerde ik opnieuw met roze, de meester kreeg een rode voering en rood flapje. We maakten de cadeautjes compleet met een hartje van strijkparels en een boodschap van Giel, wat handlettering en koeken die duidelijk maken wat ik denk van de leerkrachten op onze school.



Patroon boodschappentasje: Peachy Pop
Patroon pennenzak: Oon - afwerking Spiegelstiksels
Stof en fournituren: Peachy Pop


14 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Vooral de pennenzak zou ik zelf wel willen, maar ik heb niet genoeg stof meer :/ :D

      Verwijderen
  2. Wat een tof stofjes heb je gekozen!Heel belangrijk hoeveel invloed leerkrachten op leerlingen hebben.En nu een wel verdiende vakantie voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat stofje viel me al op toen Katia Fabrics het voorstelde op de beurs, maar ik had geen idee wat ik ermee zou kunnen doen. Tot nu want voor deze projectjes was het perfect :D

      Verwijderen
  3. De juf en de meester zijn weer goed verwend! Fijne vakantie nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een welgemeende dank je wel doet zeker veel deugd! Vlaanderen telt keiveel steengoede leraren. In het verleden werden we zo vaak afgeschilderd als profiteurs die amper werkten en dat laat zich nu voelen in het pijnlijk gebrek aan nieuwe leraren. Gelukkig voel ik echt een kentering en krijg ik de laatste jaren ook vaak eens een dikke merci. En inderdaad, dat doet gewoon deugd en geeft ons energie om er te blijven voor gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het beeld dat soms voorgesteld wordt van leerkachten als lui, ongemotiveerd en gemakzuchtig klopt niet... Natuurlijk, er zullen er wel tussen zitten die de kantjes ervan aflopen. Zoals bij elke job zeker? Maar tot nu toe heeft Giel eigenlijk stuk voor stuk hardwerkende en gemotiveerde leerkrachten gehad en krijg ik steeds meer respect voor wat ze allemaal moeten doen.

      Verwijderen
  5. Altijd tof een zelfgemaakt kadootje!! En wat een leuk stofje gebruikte je...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het idee dat zo'n cadeautje ook echt geapprecieerd wordt :)

      Verwijderen
  6. Heel tof cadeautje! En die koekjes, zo grappig!
    Geniet van jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die koeken vond ik echt wel leuk :D

      Jullie ook een fijne vakantie!

      Verwijderen