dinsdag 16 juni 2015

Gratis naaipatronen

Minder dan een jaar geleden zat ik voor het eerst achter de naaimachine. Een goede vriendin met haar eigen naaischool nodigde me uit om een dagje samen te spenderen met het naaien van een rokje. Ik waarschuwde haar dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op een ramp want ik ben nogal een kluns, maar op het einde van de dag ging ik naar huis met een leuk A-lijn rokje met paspel en blinde rits. Het ging allemaal vrij goed en ik had zin om nog wat dingen te proberen om te zien of naaien nu echt iets voor mij was.

Met de machine van mijn beste vriendin ging ik aan de slag en het lukte me beter dan verwacht. Voor Kerst eindelijk mijn eigen machine gekocht en sindsdien ben ik niet meer te stoppen. Ondertussen heb ik behalve die naaimachine ook nog in wat andere dingen geïnvesteerd en heb ik thuis een naaikamertje met een kast vol stofjes (goedkope en wat duurdere), een paspop, het nodige basismateriaal en sinds vandaag ook een lockmachine. Toch wel wat investeringen die je maakt om je hobby zo comfortabel mogelijk te kunnen doen. Maar tot nu toe meer dan waard.

Wanneer ik kleding maak, gebruik ik een aantal boeken die ik me aangeschaft heb, koop ik regelmatig tijdschriften of ik leen ze uit de bibliotheek (wat een geluk dat de keuze bij ons best mooi is), maar geniet ik ook van de vele gratis naaipatronen en tutorials die te vinden zijn op het internet. Helemaal blij werd ik toen ik terechtkwam op de facebookgroep Gratis Naaipatronen. Niet alleen worden er zoveel mogelijk gratis patronen die te vinden zijn verzameld en georganiseerd per categorie, er zijn ook tips & tricks te vinden en de leden en beheerders staan elkaar bij. Ik werd er vrij snel zeer actief en ben intussen medebeheerster geworden. Het enige nadeel van de groep is dat ik soms beter achter de naaimachine zou zitten dan te snuffelen tussen de patroontjes en enkel maar meer ideetjes krijg.

Hier zie je enkele voorbeelden van naaisels gemaakt met gratis patronen gevonden via de groep.

Kokerrok gemaakt aan de hand van een tutorial van Vera Venus en vestje met patroon uit de Knipmode nr 7 Juli 2014 (Stofjes gekocht bij Lizzy l'Oiseau, kersenstofje is van Michael Miller.


Appelzakje met overschotjes stof met een patroon van Hilde@home


Misschien wel het meest populaire patroon van de groep, de Eva Dress (stofje Moda Stoffen Heusden-Zolder)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten