maandag 30 december 2019

Mijn jaar in boeken... 5 leestips!



Ik probeer op het einde van het jaar niet teveel tijd te verliezen aan terugkijken, maar ik neem wel graag even de tijd om terug te blikken naar de boeken die ik dit jaar gelezen heb en er enkele aanraders uit te halen voor wie graag nog wat boeken toevoegt aan zijn of haar leeslijst. De eerste 5 aanraders zette ik in juli al op een rijtje en vind je hier terug.


Let op mijn woorden - Griet Op de Beeck

Lise vindt het niet zo vanzelfsprekend om haar leven te leiden, ze overdenkt alles, wil altijd het juiste doen en ze vraagt zich af hoe ze zal overkomen bij anderen. In haar hoofd is ze vaak bezig met wat anderen denken en met de mogelijke scenario's. Wanneer het over haar gaat, zorgt ze snel dat de aandacht weer verplaatst wordt of wuift ze de bezorgdheden weg want zij is niet zo interessant en haar zorgen stellen niets voor. Ze wordt meegetrokken in de zorgen, conflicten en avonturen van anderen, en ze lijkt daar geen controle over te hebben. Dan vindt ze iets dat ze wel kan controleren.

"Er was een speciaal soort eenzaamheid dat ze bewaarden voor de nacht, omdat de gedachten dan donker zijn als de de wereld daarbuiten, omdat er niemand is om ze tegen te spreken, omdat een bang hoofd zichzelf maar moeilijk kan kalmeren."

Dit boek is het tweede deel van een trilogie maar kan ook gelezen worden zonder het eerste deel (Het beste wat we hebben) gelezen te hebben.




De idioot - Elif Batuman

We volgen Selin, een Amerikaanse studente met Turkse roots tijdens haar eerste jaar aan Harvard. Er is geen echt plot en het boek is dus niet meer dan een aaneenschakeling van ervaringen, maar net omdat Selin zo'n interessant personage is, wilde ik steeds maar verder lezen en mocht voor mij het boek gerust nog enkele honderden bladzijden langer zijn. Dit is wel een stijl die je moet liggen, dus waarschijnlijk niet voor iedereen een aanrader.

"Het is soms ergerniswekkend om terug te kijken op je verleden. Wat is er met je aan de hand? wil ik haar vragen, mijn jongere zelf, en ik wil haar door elkaar rammelen. Als ik dat zou doen, zou ze waarschijnlijk in huilen uitbarsten. Misschien zou ik ook wel in huilen uitbarsten."




A ladder to the sky - John Boyne

De narcistische Maurice Swift heeft de ambitie om een groot schrijver te worden en hij doet er alles aan om dit doel te bereiken, meedogenloos en zonder schuldgevoel. Zijn slachtoffers, verblind, verliefd of zelfs geobsedeerd, vertellen hoe ze terechtkomen in zijn val en hoe hij hen gebruikt tot ze geen nut meer hebben.

John Boyne slaagt erin elk deel rustig te beginnen om al snel een zekere spanning op te bouwen die iedere keer tot een climax komt. Een wreed en sinister verhaal gecombineerd met sterke karakters en een vleugje humor maken dit tot een boek dat ik iedereen kan aanraden.

"'The thing that worries me the most,' I said, 'is the idea of dying without having achieved anything in my life."




Ik ben niet bang - Niccolò Ammaniti

De negenjarige Michele komt uit bij het hol waar een ontvoerde jongen wordt vastgehouden. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Michele waarbij de auteur er heel goed in slaagt de leef- en gevoelswereld van een kind weer te geven. Nieuwsgierigheid en moed winnen het van de angst, maar dat heeft ook gevolgen.



De meeste mensen deugen - Rutger Bregman

De titel van het boek trekt al gemakkelijk de aandacht, maar de inhoud moet er niet voor onder doen. Al vanaf het begin was ik gefascineerd en geïnteresseerd om meer te lezen. Bregman zet je aan het denken met dit boek, hij stimuleert je om op een andere manier naar de mens te kijken. Hoewel er veel wetenschappelijke studies bij worden gehaald, wordt dit boek nooit moeilijk of droog. Integendeel, het boek is naar mijn smaak iets te informeer geschreven. Toch wil ik het boek zeker aanraden omdat het goed kan zijn je ideeën in vraag te stellen, om je te realiseren dat de waarheid niet altijd de waarheid is, omdat het goed is als tegenwicht tegen de negativiteit die we vandaag vooral zien.

"Want niets krachtiger dan mensen die doen wat ze doen omdat ze het willen doen."





En natuurlijk mogen jullie ook zeker laten weten welke boeken jullie het afgelopen jaar met veel plezier gelezen hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten