zondag 19 juni 2016

Speeltijd: de zoektocht naar het Verloren Kabouterdorp

Een paar weken geleden zag ik op de facebookpagina van Stad Lommel een bericht over een schattenzoektocht naar het Verloren Kabouterdorp, een wandeltocht waarin je op zoek gaat naar een code om het kabouterdorp te vinden. Mijn interesse was gewekt en na het lezen van de info wist ik dat deze tocht iets voor ons was. Dus toen we vandaag eindelijk een droge dag zonder verplichtingen hadden, moesten we niet lang nadenken en trokken we richting Jachthaven De Meerpaal in Lommel, waar deze avontuurlijke tocht begint.


Je kan kiezen uit 2 routes, de rode route van 2,3km en de blauwe route van 6,2km. De korte route leek ons echt wel wat kort, de tweede was doenbaar voor onze bijna 5-jarige kleuter die wel goed kan wandelen. Volgens de website is de korte route geschikt voor buggy's, maar voor de opdrachten zal je de buggy dan soms toch even moeten parkeren om het bos in te trekken.


De blauwe tocht brengt je in een prachtige en afwisselende omgeving van bossen, water, en heide en het is zeker geen saaie wandeling op rechte paden. Integendeel! Je bewandelt ook leuke kronkelpaadjes, heuveltjes en smalle paadjes tussen het hoge gras. Stevige schoenen die vuil mogen worden zijn geen overbodige luxe, zeker niet na de regen die we de afgelopen dagen gehad hebben.


De bewegwijzering is voldoende duidelijk met rode en blauwe kaboutermutsjes, het zoeken begint elke keer wanneer je een gouden mutsje tegenkomt. Dan moet je van het pad af en ga je op zoek naar een kastje in de vorm van een paddenstoel. In dat kastje vind je - in een leuk verhaaltje gegoten - de opdracht of tips om het juiste cijfer te vinden.


In de omgeving van het kastje ga je dan op zoek naar de juiste oplossing. De ene opdracht is al wat uitdagender dan de andere, maar leuk zijn ze allemaal! Onze kleuter had hier en daar wat hulp nodig, maar hij kon zeker ook helpen en meedenken en -zoeken.


Na een stevige wandeling en een heleboel toffe opdrachten hadden we de unieke code gevonden, nu was het nog even zoeken naar het kabouterdorp. Giel vond het wel spannend toen we onze code ingaven in het cijferslot en was enorm trots toen het openging. De kabouterschat vinden was een mooie verrassing, Giel was onder de indruk en ging er zelfs van fluisteren, want zoiets moest geheim blijven... Ik mocht er zelfs geen foto van maken. Dat de beloning voor de zoekers die je voor 50cent kon draaien op was, daar had hij zelfs geen aandacht voor. Het kabouterdorp werd mooi weer afgesloten, het cijferslot ging weer vast voor de volgende dappere kindjes die zeker nog gingen passeren.


Zin om zelf op zoek te gaan, dan kan ik je deze zoektocht zeker aanraden. De zoektocht is eigenlijk gratis, maar als je de beloning wilt hebben, neem je een stuk van 50cent mee. Momenteel is de tocht blijkbaar erg populair en zijn de beloningen soms op, maar dit was voor ons een detail. Je neemt wel best pen en papier mee, om sommige opdrachten op te lossen en de cijfers te noteren. Een drankje en hapje voor onderweg neem je ook best mee, want voor de lange route ben je toch wel een paar uur onderweg. Bij de startplaats is er De Meerpaal waar je terecht kan voor een drankje, een hapje (als het niet te druk is) en/of een sanitaire stop.


19 opmerkingen:

  1. Wat leuk. Dat moet een heel fijne zoektocht geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was echt plezant! Giel vond het spannend en uitdagend, maar ook mijn man en ik hebben ons geamuseerd met mee te zoeken en de mooie wandeling :)

      Verwijderen
  2. Lommel doet dat goed he? Er is veel te doen! Wij trekken er zo nu en dan ook heen en dat wordt hier gesmaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik begin Lommel nu pas te ontdekken! Maar ik merk ook in andere stukjes Limburg steeds meer leuke dingen. Heerlijk dat je niet altijd ver hoeft te gaan voor een leuke dag!

      Verwijderen
  3. Oh wat leuk zeg! Jules zou dat ook echt gewéldig vinden. Helaas is Lommel al eventjes rijden voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk nu de laatste jaren pas hoeveel er eigenlijk in onze regio te doen is op dit vlak. Heerlijk gewoon om al die plekjes te ontdekken!

      Verwijderen
  4. Op de kolonie! Ook een plekje waar ik ben opgegroeid :o) Daar beleefde ik mijn kindertijd... De tijd van m'n vroegste herinneringen! Tof dat er opnieuw mooie en leuke herinneringen kunnen gemaakt worden! Start het blote voeten pad daar ook nog, of is dat nu het kabouterpad geworden? Volgende zondag gaat Basje met nona naar het stenenmuseum en dan kan ik met de andere kindjes op kaboutersjok gaan, de langste toer! Hopen op goei weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin Lommel pas te ontdekken, maar het bevalt me uitstekend! Deze tocht is echt ideaal voor kinderen met fantasie en kinderen die houden van zoeken en ontdekken. Heerlijk gewoon!

      Ik duim voor droog weer!! Kleine tip, neem iets muggenwerend mee, want de muggenbeten die we er gisteren opgelopen hebben, zijn jeukende joekels :p

      Het blotevoetenpad "was" daar, blijkbaar is het niet meer toegankelijk...

      Verwijderen
    2. Oooo jammer dat het blote voeten pad 'weg' is, was ook leuk! Anti-mug, maar ook pleisters en zonnecrème (halve EHBO-kast zit in m'n tas) heb ik altijd bij ;o) Ervaring... ;o)

      Verwijderen
  5. Wat een leuk idee! Ik kan me voorstellen dat jullie een topdagje hadden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat jullie deze tocht uitgetest hebben. Goede recensie dit blogbericht voor wie de tocht wil maken. Ik ga er reclame mee maken, als dat mag ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, natuurlijk mag dat :) Wij hebben echt genoten en ik denk dat dit voor vele gezinnen een topuitstapje is!

      Verwijderen
  7. Ga ik bewaren bij mijn ideetjes voor uitstapjes in de buurt. Bedankt voor de tip! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die kabouterwandeling lijkt me echt geweldig voor de mini-mensjes. De eigen kids zullen er wat groot voor zijn, maar dit is een topidee om er met het neefje op uit te trekken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als je een kleiner kindje meeneemt is het voor je kinderen (denk ik) wel nog leuk om te helpen, maar het verhaaltje op zich is natuurlijk ideaal voor kleuters en begin lagere school.

      Verwijderen
  9. Ziet er een leuke wandeling uit! Had het ook al gelezen en had het hier ook al genoteerd om onder de vakantie eens te gaan doen! Ideaal die schattentochten van Bosland! Perfect om je kleuters te motiveren om te wandelen! In Kasterlee is er ook een leuke wandeling op de kabouterberg, ook een echte aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen