zaterdag 29 juni 2019

Ook last van leeskriebels? Hier zijn enkele boekentips!

De zomervakantie is begonnen en dan geef ik je graag enkele boekentips! Ik las in 2019 tot nu toe 25 boeken - bij deze is mijn Goodreads Challenge weer halverwege het jaar bereikt - en selecteerde daar 5 boeken uit die ik echt de moeite vond.


De bruggenbouwer - Marcus Zusak

De vijf Dunbar broers blijven achter zonder ouders nadat hun moeder sterft en hun vader hen daarna achterlaat. Ondanks de chaos, het vechten, het verdriet lijkt het toch goed te werken. En dan staat ineens hun vader terug voor hun neus met een vraag om hulp. Clay, de stille broer die het meest van allen met het verleden worstelt, kiest ervoor om mee te gaan.

"Het was het perfecte lijden en het perfecte geluk."

Het boek leest als een puzzel met duizenden stukjes. In het begin is het soms frustrerend omdat je niet goed weet wat je moet met een stukje, omdat je zoekt naar aanknopingspunten maar die niet of nauwelijks kan vinden. Maar na die moeizame start kan je verschillende stukjes bij elkaar leggen, het kader is klaar en de rest geraakt stukje bij beetje ingevuld. Regelmatig is iets niet wat je dacht dat het was. Het wordt moeilijker om te stoppen want je wilt het volledige plaatje zien. En als je dan de laatste stukjes gelegd hebt, kan je genieten van het eindresultaat en is het die moeite helemaal waard geweest. Ondanks de moeizame start vind ik toch dat dit boek vijf sterren verdiend. De Dunbar jongens hebben me geraakt!





De tatoeërder van Auschwitz - Heather Morris

Dit boek is het aangrijpende en meeslepende verhaal van een jonge Slowaakse Jood die in 1942 naar Auschwitz gedeporteerd wordt. Zijn overlevingsdrang en zijn liefde voor Gita geven hem steeds opnieuw de moed en kracht om door te zetten, om te doen wat volgens hem nodig is om te overleven en de mensen die hij liefheeft te helpen. Ook als hij weer vrij is, geeft hij geen moment op en wil hij maar één ding, Gita terugvinden.

Het is een verhaal waar de mooiste en lelijkste kant van de mensheid bij elkaar komen, beklijvend, afschuwelijk en mooi tegelijk.


"Als je 's morgens wakker wordt, is het een goede dag."

Belangrijke opmerking! Als je het belangrijk vindt dat boeken over de Holocaust en Auschwitz heel waarheidsgetrouw zijn, dan kan je dit boek beter laten passeren. Het boek is gebaseerd op de verhalen van Lale Sokolov, maar auteur Heather Morris heeft de vrijheid genomen (of gekregen) om er een verhaal van te maken. Sommige critici zijn erg hard voor de manier waarop ze vrij omgesprongen is met gebeurtenissen, plaatsen en mensen in en rond het kamp. Als het voor jou voldoende is te weten dat het waargebeurde verhaal van Sokolov de basis is van dit verhaal waar verder vrij mee omgesprongen is, dan is dit een boek dat je met plezier zal lezen.



Duizend papieren vogels - Victoria Udall

Het boek volgt het mysterieuze verhaal van vier personages na de dood van Audrey, die elkaar doorheen het boek ontmoeten in de mooie setting van Kew Gardens in Londen. Liefde en lust, pijn en verdriet, schuld, angst en onzekerheid geven kleur aan de hoofdpersonen, elk met een eigen verhaal en een eigen waarheid. 

"(...) er is ook de balsem: de aanvaarding dat iedereen op deze merkwaardige kleine planeet verneukt is."



Vader - Karl Ove Knausgård 

"Schrijven houdt in wat bestaat uit de schaduw te halen van wat we weten."

Dit boek kroop onder mijn huid. Rauw en ongepolijst eerlijk, niets verbloemend waardoor Knausgård zelf vaak niet zo fraai overkomt. Het boek is soms traag en gedetailleerd maar toch las het vlot en wilde ik op elk vrij moment verder lezen. 


Knausgård schrijft over zijn leven op zo'n heldere manier dat je het gevoel hebt dat je het meemaakt vanaf de eerste rij. De tijdsgeest en de omgeving zorgen voor een specifieke context, de rol van zijn vader is doorslaggevend maar het is vooral de eerlijke manier waarop hij over zichzelf - zijn acties, gevoelens en gedachten - schrijft waardoor zijn boeken zo fascinerend zijn. Ik heb de eerste drie boeken uit deze reeks - Vader, Liefde en Zoon - al gelezen en de rest zal zeker nog volgen.



Mindset - Carol S. Dweck

"Even in the growth mindset, failure can be a painful experience. But it doesn't define you. It's a problem to be faced, dealt with, and learned from."

Als laatste wil ik ook graag het boek Mindset aanraden aan iedereen. Het boek werd me aangeraden door de experten van Hoogbloeier na een infosessie over mindsetproblemen bij hoogbegaafde kinderen. Na het lezen van het boek begrijp ik niet alleen mijn zoon veel beter maar ook mezelf. Het is een absolute aanrader voor iedereen met kinderen die last hebben van een vaste mindset, voor mensen die andere mensen begeleiden in het onderwijs, coaching, sport, ... Maar het is ook gewoon een goed boek om vanuit een specifieke hoek naar jezelf te kijken en te zien waar je zelf misschien ook nog je verkeerde mindset gebruikt.


Voor de komende weken heb ik al een stapeltje boeken klaarliggen maar jullie mogen me altijd leestips geven!

2 opmerkingen:

  1. Ik vond de boekendief zo een subliem boek, de bruggenbouwer staat al lang op mijn lijstje maar nog niet gelezen dus. Fijn dat jij het ook even vermeld, het komt nu terug wat hoger op het stapeltje. Vader staat ook al op mijn lijst. Bedankt voor de andere tips. Het mindset boek is dat ook in het Nederlands te lezen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Bruggenbouwer staat al klaar voor het verlof, maar ik zwierelde er bij deze de Vogels ook nog bij. Ik kijk nog eens op je goodreads want met twee boeken geraak ik niet zo ver ;). Merci x

    BeantwoordenVerwijderen